Selasa, 28 Disember 2010

NIK AZIZ PERLU BERHENTI JADI MB KELANTAN : "DINASTI NIK"



Nik Aziz “Firaun Kelantan”..???!!!

Monday, December 27th, 2010 | Posted by dukeofmontecristo


Ramai yang marah pada Ibrahim Ali kerana mendesak Nik Aziz Nik Mat supaya meletak jawatan. Dewan Pemuda PAS Pusat yang diketuai oleh Nasarudin Tantawi adalah di antara yang menyelar Ibrahim Ali. Ketua Dewan Pemuda “buih pepsi cola” itu kesal dengan desakan Ibrahim Ali yang mendesak Nik Aziz meletak jawatan di atas alasan “kesihatan”.

Pada penulis, Ibrahim Ali agak “terkebelakang” dalam isu mendesak Nik Aziz turun dari takhta kerusi Menteri Besar Kelantan. Sebelum ini, sudah ramai yang mendesak agar Nik Aziz meninggalkan kerusi MB Kelantan itu dengan “terhormat”. Mykmu.net misalnya, sudah berkali-kali mendesak agar Menteri Besar Kelantan itu meletak jawatan atas pelbagai alasan. Namun sudah menjadi dasar Nik Aziz, mungkin jawatan itu ingin disandangnya sehingga ke liang lahad.

Penulis masih ingat ketika mana Nik Aziz “menegur” Tun Dr. Mahathir untuk meletakkan jawatan beliau sebagai Perdana Menteri kerana sudah lama memerintah. Ketika itu, Tun Dr. Mahathir sudah 20 tahun mentadbir negara sebagai Perdana Menteri. Walaupun tidak terbilang jasa dan pengorbanan Tun Dr. Mahathir kepada rakyat dan negara ini, Nik Aziz tanpa rasa malu cuba mendesak negarawan ulung yang disegani kawan dan lawan itu untuk meletak jawatan.

Tun Dr. Mahathir hanya tersenyum dengan desakan Nik Aziz itu. Beliau dengan selamba menyatakan bahawa beliau akan meletak jawatan pada masa yang beliau kira sesuai untuk meletakkan jawatannya itu. Akhirnya 2 tahun kemudian, tanpa didesak atau disuruh, Tun Dr. Mahathir meletak seluruh jawatannya di dalam Kerajaan dan parti, seterusnya bersara terus dari politik.

Maka bersaralah Tun Dr. Mahathir yang pernah digelar oleh PAS sebagai “Maha Firaun” itu. “Maha Firaun” diberikan kerana pembangkang menganggap Tun M “terlalu lama memerintah”.
Dan kini, sudah lebih dari 22 tahun Nik Aziz mentadbir negeri Kelantan. Beribu-ribu kali didesak oleh ramai pihak supaya Nik Aziz meletak jawatan. Mengapa Nik Aziz tidak akur dengan desakan itu? Sesungguhnya Nik Aziz lebih layak dinobatkan sebagai “Firaun Kelantan/Malaysia” kerana lebih lama memegang jawatan Kerajaan dan politik dari Tun Dr. Mahathir!

Apa yang dikecapi negeri Kelantan yang “konon”nya dibawah pemerintahan ulama? Papan tanda bertulisan jawi? BN sudah lama menulis papan tanda bertulisan jawi. Kononnya bertulisan jawi menunjukkan Nik Aziz pemimpin bersifat Islamik? BN sudah lama mendahului PAS dalam soal tulisan jawi. Utusan Melayu (yang digelar “Utusan Meloya” oleh puak-puak fanatik PAS) misalnya, jauh terkehadapan dalam memperjuangkan tulisan jawi, namun tidak pernah mendabik dada sebagai “Islamik”!

Meninggalkan kedai secara terbuka ketika azan memanggil menunaikan solat? Hasilnya, berapa banyak kedai yang dimasuki pencuri dan dirompak bersahaja. Mungkin benar Nik Aziz cuba menerapkan sikap dan amalan di zaman Rasulullah itu di Kelantan. Penulis setuju dengan “niat” Nik Aziz itu. Namun jelas sekali bahawa umat Islam di zaman ini tidak setebal imannya berbanding para “Ashaabur Rasulullah Alaihimussolatuwassalam”.

Apakah peningkatan indeks jenayah di Kelantan menunjukkan Nik Aziz berjaya mendidik rakyat Kelantan secara spiritual? Secara logik, Nik Aziz sudah mentadbir Kelantan lebih dari 22 tahun. Sudah begitu lama mentadbir dan jika dia memfokuskan pentadbirannya kepada pendidikan akhlak “mahmudah”, sudah pasti akhlak rakyat Kelantan adalah yang terbaik!

Namun apa yang penulis kesali ialah kadar jenayah di negeri Kelantan begitu tinggi. Kadar jenayah rogol dan sumbang mahram adalah antara yang tertinggi. Hasilnya, kes pembuangan bayi lebih kerap terbit dari negeri “Serambi Mekah” yang dipimpin oleh Nik Aziz itu. Berjayakah didikan spiritual Nik Aziz?

Maksiat di negeri “Cik Siti Wan Kembang” itu cukup popular. Penulis ada terbaca laporan majalah Mastika yang bertajuk “Kelantan Negeri Serambi Maksiat”. Aktiviti pelacuran dan “mak nyah” dilaporkan berleluasa. Malah ada juga jenis pelacur yang bertudung! Pelacur “Islamik” ala-ala didikan Nik Aziz, kah itu? Sungguh memalukan Kelantan dan Islam! Tidak kurang juga dipaparkan cerita-cerita bohsia-bohsia yang membonceng bohjan-bohjan. Apakah itu kejayaan “spritual” Nik Aziz sepanjang 22 tahun mentadbir Kelantan?

Penulis fikir, pastinya ramai anak-anak Kelantan yang malu dan marah dengan hakikat yang berlaku di Kelantan ini. Maafkanlah penulis jika anak-anak Kelantan di serata Malaysia berkecil hati dengan hakikat ini. Namun, itulah yang berlaku di Kelantan ketika di bawah pentadbiran Nik Aziz Nik Mat, pemimpin “spiritual” PAS ini. Pada awal pentadbiran Nik Aziz dahulu, penulis sendiri teruja untuk melihat corak pemerintahan “Islamik” dari insan yang “tiba-tiba” digelar “Tok Guru” PAS ini. Namun setelah lebih 22 tahun mahu melihat Kelantan yang lebih baik, pudar sama sekali. Kelantan lebih hancur dipunahkan Nik Aziz.

Usah disebut soal ekonomi. Apa pembangunan yang Kelantan kecapi sejak 22 tahun Nik Aziz memerintah. Kalau ada pun, tentunya ada campur tangan dan belas ihsan Kerajaan Pusat yang punya rasa tanggungjawab pada rakyat Kelantan. Nak diharapkan Nik Aziz? Bukan masjid yang dibina, tokong Buddha pula yang melangit dibinanya. Kononnya “terbuka”, padahal Nik Aziz terpengaruh dengan fahaman “pluralisme” yang dibawa puak Erdogan.

Projek-projek pembangunan untuk rakyat begitu sukar didengar. Kalau adapun di dengar, pasti projek itu akan timbul bersama “skandal” yang mengiringinya. Contohnya, pembinaan kompleks menaik taraf Pasar Siti Khadijah. Nak buat “pasar” pun perlu ada skandal? Kalaulah Ummul Mukminin Sayyidatina Khadijah RadhiAllahu Anha masih hidup, tentunya nama Beliau tercalar oleh Nik Aziz dan kroni-kroni sanak keluarganya. Buat malu saja!

Negeri manakah yang menjuarai carta “AIDS” di Malaysia kalau bukan Kelantan! Serambi Mekah dipenuhi pesakit AIDS? Apakah puncanya? Apakah Hospital di Kelantan “sengaja” menjangkitkan AIDS kepada seluruh rakyat Kelantan ketika menderma darah? Penulis ragui fakta ini. Atau sememangnya AIDS hadir di Kelantan sebagai “bala” dari Allah kepada MBnya yang menjual “agama Islam” sebagai modal untuk terus berkuasa? Jika Sungai Golok menjadi “jalan keluar masuk”nya, apakah Kelantan tidak mampu untuk menutup laluan itu? Atau Nik Aziz terlalu sayangkan “sumber kewangan” Kelantan itu sehingga membahayakan nyawa rakyat Kelantan sendiri? Apa pula usaha Nik Aziz menyelamatkan penagih-penagih dadah yang menyebarkan AIDS di Kelantan? Semuanya bergantung pada Kerajaan Pusat melalui PEMADAM? Nampaknya Nik Aziz lebih berminat untuk berceramah politik dari memikirkan nasib rakyat Kelantan.

Mahukah anak-anak Kelantan yang merantau di negeri orang dipaksa pulang untuk mencari rezeki di Kelantan? Penulis fikir, pastinya ramai anak-anak Kelantan yang akan mengamuk jika polisi “anak-anak Kelantan dilarang keluar dari Kelantan mencari rezeki”. Anak-anak Kelantan yang bijak-bijak ini semuanya akui bahawa rezeki di negeri orang lebih lumayan berbanding di negeri kelahiran mereka sendiri. Lihatlah berapa ramai anak-anak Kelantan yang keluar dari kecacatan ekonomi Nik Aziz mencuba nasib yang lebih bernilai di negeri orang. Terpaksa merantau untuk lebih maju. Tapi, mahukah Nik Aziz akur dengan fakta ini? Mungkin Nik Aziz hanya akur di dalam hati, namun mengaku di mulut tidak sekali-kali!

Benar. Penulis sokong alasan Ibrahim Ali. Ibrahim Ali sebenarnya ikhlas mendesak agar Nik Aziz meletak jawatan. Mungkin Tok Him begitu kasihan melihat Nik Aziz yang terpaksa mentadbir Kelantan dengan keadaan yang sering sakit dan keluar masuk hospital. Penulis percaya, jika Nik Aziz berumur 25 tahun, bekerja di syarikat swasta dan sering sakit, keluar masuk hospital serta sering lemah-lemah, pastinya majikannya akan memberhentikannya dengan jaminan pencen dari Perkeso! Juak-juak di belakang Nik Aziz pula, usahlah memaksa Nik Aziz terus menongkat langit, Nik Aziz juga punya “kapasiti” terhad. Jika Nik Aziz berkapasiti “1.0 CC”, usah pula melayan Nik Aziz bagaikan ber”CC 2.0″, rosak enjinnya…

Lebih kasihan lagi ialah rakyat Kelantan sendiri. Negeri Kelantan terumbang ambing akibat MBnya yang sering sakit. Pembangunan semakin terbantut. Pentadbiran negeri semakin merudum jatuh. Keyakinan pelabur semakin menjunam kebawah. Moral rakyat semakin tipis. Mahukah Nik Aziz dan kepimpinan PAS Kelantan melihat keadaan ini terus berlaku? Jika tidak, sila gantikan Nik Aziz segera. Ramai lagi pemimpin PAS yang muda-muda dan menunggu peluang. Husam, Nik Amar dan ramai lagi. Nak lantik Nik Abduh jadi MB pun “molek” juga. Bolehlah “join” Dinasti Lim, Dinasti Anwar dan Dinasti Karpal. Mungkin boleh diberi gelaran “Dinasti Nik”!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan