Rabu, 20 Julai 2011

PAS : PAK ANGGUK SESAT???








Pas Umpama “Kokok Berderai-derai, Ekor Penuh Tahi” – Prof Halim

Oleh : Ropikah Ahmad



KUALA LUMPUR, 18 Julai – Pas telah terbukti mempergunakan agama dalam usaha mendapatkan sokongan masyarakat tetapi tidak sanggup untuk memperjuangkan tuntutan Islam apatah lagi bagi mempertahankan kenyataan yang telah diluahkan sebagaimana ayam sabung yang berkokok berderai-derai tapi ekor bergelumang tahi.

Ketua Pusat Pembangunan Anak Bangsa di Institut Pemikiran dan Kepimpinan Melayu (IMPAK), Profesor Datuk Dr. Abdul Halim Sidek melihat tindakan kerajaan pembangkang di Kedah yang diterajui Pas sebagai satu lagi sandiwara mereka berhubung isu larangan operasi terhadap 13 jenis pusat hiburan sepanjang Ramadan nanti.

“Pas tak teguh dengan kenyataan sendiri sedangkan hal berkaitan agama tidak boleh dijadikan sebagai satu lakonan sebagaimana mereka yang terus melatah apabila ‘digeletek’ Dap, mahu jaga hubungan sekutu sehingga sanggup ketepikan prinsip yang mereka perjuangkan sebagaimana matlamat mereka sebelum ini mahukan negara Islam bertukar yang kemudian bertukar menjadi negara berkebajikan,” katanya.

Sebelum ini Pas telah mengeluarkan larangan penuh terhadap pusat-pusat hiburan sepanjang bulan Ramadan tetapi kemudiannya kurang 24 jam ia telah ditarik balik ekoran kata dua oleh Pengerusi Dap, Karpal Singh.

“Apa yang Pas lakukan semakin mengelirukan dan terserlah bahawa siapa sebenarnya yang mempunyai kuasa penuh dalam pakatan pembangkang dan menjadi suara dalam apa yang mahu dilakukan termasuk dalam Pas sendiri kerana inilah sandiwara wayang kulit yang bermain di sebalik tabir.

“Inilah politik Pas yang sentiasa berubah-ubah tiba-tiba mengikut suara di sebalik tabir walhal kalau air laut pun boleh dijangka masanya untuk pasang dan surut. Inilah salah satu lagi bukti Pas dah di cucuk hidung,” katanya.

Beliau yang juga pensyarah di Universiti Teknologi Mara (UiTM) menegaskan bahawa sebenarnya tindakan Pas ini bukan hanya mengelirukan ahli-ahlinya sendiri tetapi apa yang lebih teruk ialah mengundang prasangka negatif ke atas agama Islam sendiri.

“Menteri Besar (MB) Kedah Datuk Seri Azizan Razak mengeluarkan larangan operasi pusat hiburan sepanjang bulan Ramadan atas alasan mengikut Enakmen Hiburan dan Tempat-tempat Hiburan 1997 tetapi kemudiannya Presiden Pas Hadi Awang pula memberitahu ada perubahan pada larangan itu. Persoalannya kenapa tidak MB sendiri yang memaklumkannya?”

Tambah beliau lagi, apabila Hadi Awang menyatakan bahawa perubahan yang dibuat ialah, pusat hiburan boleh beroperasi dengan hanya dikunjungi oleh bukan Islam maka ia adalah sama dengan apa yang telah dilaksanakan oleh kerajaan Barisan Nasional tanpa mengira sama ada bulan Ramadan atau sebaliknya.

“Apa bezanya kerajaan Pas Kedah dan Kerajaan Pusat yang ditadbir Barisan Nasional (BN) kerana BN yang selama ini dituduh kononnya tidak laksanakan hukum Islam walhal ia telah lama dilakukan sebagaimana pusat perjudian dan pusat-pusat hiburan misalnya di Genting Highlands yang tidak boleh dikunjungi oleh orang Islam.

“Adakah Pas dan pembangkang sedar atau tidak bahawa apa yang mereka lakukan ini secara tidak langsung telah memperakui kebaikan pentadbiran BN kerana mereka sedang mengikut dasar-dasar yang telah lama dilakukan oleh BN; mereka pula baru nak laksanakan,” tegasnya lagi.

Jelasnya lagi, inilah sandiwara Pas yang ternyata terjerat dalam perangkap sendiri ekoran tindakan pemimpinnya yang lidah bercabang.

“Pemimpin-pemimpin Pas ini patut rasa malu kerana mereka ibarat tepuk air dalam dulang terkena muka sendiri, itulah padahnya selalu sangat menunding jari pada UMNO/BN dan akhirnya mereka yang sudah tak tahu lagi mana nak letak muka.”


- MediaUMNO

Tiada ulasan:

Catat Ulasan