Khamis, 16 Jun 2011

PAS TUKAR NAMA KE PEKASAM





Niat Busuk Demonstrasi Bersih Yang Kotor, Jahat!


http://umno-online.com/?p=39575




SALAM SEJAHTERA.


Dengan dibajai niat jahat dan kotor, pembangkang sekali lagi berselindung di sebalik sekumpulan NGO’S mendalangi demonstrasi jalanan Bersih 2di jadial pada 9 Julai ini, kononnya mahu menuntut pilihan raya yang adil dan telus!.


Ambiga Sreenevasan, peguam dan penyokong tegar bagi sesiapa sahaja yang hendak murtad bergabung tenaga dengan Timbalan Presiden Pas, Mat Sabu yang pernah ditangkap khalwat dengan isteri orang di bilik One To One (121) Hotel Perdana, Kota Baharu. Untuk rekod, Mat Sabu terlepas secara teknikal apabila hanya kerana seorang dari lima penguatkuasa agama yang memberkasnya berkata, bilik kejadian khalwat adalah nombor 122, bukan 121. Hebat kerajaan kebajikan Pas. Sepatutnya bukan sahaja tukar nombor bilik Mat Sabu tetapi patut juga tukar nama kepada Parti Kebajikan Semalaysia (PEKASAM), sesuai dengan dasar perjuangan yang telah diubah.


Berbalik kepada demonstrasi bersih yang kotor dan jahat, usaha Mat Sabu dan seorang lagi penggemar demostrasi jalanan, Naib Presiden PKR, Tian Chua adalah untuk menganggu guggat ketenteraman awam dan memberi persepsi negatif dunia luar kepada kerajaan BN. Itu sahaja.


Ambiga sebagai Ketua Pemantau Gabungan Pilihan Raya Bersih dan Adil atau Bersih, hanya sebagai alat PAS, PKR dan DAP. Demostrasi jalanan itu didalangi parti-parti pembangkang. Sebab itu Mat Sabu dan Tian Chua mengerahkan ahli-ahli parti mereka menyertai demonstrasi tersebut. Mereka tidak mahu berhimpun di dalam stadium kerana memang jadi budaya jahat mahu berarak di jalanan dan mencetuskan huru hara!


Sepatutnya Ambiga “terjun” sahaja dalam dunia politik. Tak payah menjadi badut pembangkang. Sudah terang lagi bersuluh.


Menurut Pengerusi SPR, Tan Sri Abd Aziz Yusof, sekitar Disember tahun lepas, Ambiga dan gerombolannya ada bertemu dengan beliau dan timbalannya, Datuk Wan Ahmad Wan Omar serta para pegawai kanan suruhanjaya itu. Ambiga datang bersama sembilan yang lain seolah-olah hendak mengajar cara kerja SPR serta membangkitkan semua isu pilihan raya dalam perspektifnya. Ambiga datang seolah-olah dia pakar dalam kerja SPR.


Ambiga desak dibersihkan senarai Daftar Pemilih sedangkan senarai pengundi berdaftar dibersihkan SPR sepanjang masa.


Menurut SPR, ada tiga cara. Pertama, nama mereka yang telah meninggal dunia dikeluarkan daripada senarai pengundi. Ia memerlukan kerjasama rapat antara SPR dan Jabatan Pendaftaran Negara (JPN). SPR juga memerlukan kerjasama daripada waris si mati yang perlu mengambil sijil pengkebumian yang dikeluarkan oleh polis sebelum ke JPN untuk mendapatkan sijil mati. Waris kemudian bawa sijil mati ini ke SPR untuk tindakan. SPR sendiri tidak boleh sesuka hati memotong nama seseorang pengundi.


Kedua, pembersihan melibatkan alamat mengikut kad pengenalan. Mengikut undang-undang pendaftaran, seseorang yang tinggal di satu-satu tempat selama tiga bulan atau lebih, harus menukar alamat tempat tinggalnya menerusi JPN.


Kemudian dimaklumkan kepada SPR sebab SPR hanya mendaftar pengundi mengikut alamat dalam kad pengenalan (MyKad). Contohnya, jika seseorang tinggal di Kuala Lumpur tetapi mengundi di Pulau Pinang, itu bermakna senarai pengundi kita tidak boleh dibersihkan. Jika orang kuat PKR, Anwar Ibrahim sendiri hendak membantu SPR, maka dia kena tukar tempat mengundi ke tempatnya tinggal sekarang di Segambut.


Jika berbeza tempat tinggal dan kawasan mengundi pun, ia tidak akan mendatangkan masalah kepada SPR. Pengundiannya masih sah tetapi situasi inilah menyebabkan timbulnya tuduhan wujud ‘pengundi hantu’ dalam daftar pemilih seperti mana didakwa parti-parti pembangkang. Sebenarnya istilah ‘pengundi hantu’ tidak wujud, sebaliknya berpunca daripada keengganan pengundi menukar tempat mengundi seperti mana alamat tertera di dalam kad pengenalan.


Mengikut perkiraan SPR, peratus mereka berpendirian seumpama ini melebihi 50 peratus. Sebab itu, apabila pilihan raya kecil sahaja, beribu-ribu orang balik ke kampung untuk mengundi.


Tentang desakan Ambiga, si loyar buruk bahawa Malaysia boleh melaksanakan pendaftaran secara automatik, SP sudah menjawab dengan jelas dan telus. Cuma jawapan ini tidak diterima secara positif dan bersangka baik. Memang perangai pembangkang sentiasa buruk sangka sebab hati mereka memang sudah busuk!


SPR menjelaskan, Malaysia tidak boleh melaksanakan pendaftaran secara automatik kerana ia memerlukan pindaan Artikel 119 Perlembagaan Persekutuan. Ini kerana pendaftaran sebagai pengundi dibuat secara memohon.


Jika daftar secara automatik seperti mana yang selalu digesa oleh parti-parti pembangkang, maka akan kacau-bilau negara ini. Ini kerana semakin ramai orang tidak dapat mengundi kerana kawasan tempat mengundi dan alamat tempat tinggal tidak sama.


Ini juga kerana pengundian dibuat berdasarkan alamat dalam kad pengenalan. Justeru, ia mengakibatkan peratusan keluar mengundi akan berkurangan sehingga bawah 50 peratus. Situasi ini berlaku di Bosnia Herzegovina apabila pendaftaran mengundi dibuat secara automatik tetapi pengundian tidak diwajibkan. Akibatnya, peratus keluar mengundi menurun mendadak bawah 50 peratus.


Demikianlah juga apabila Bersih mendesak supaya kelayakan mengundi dikurangkan dari usia 21 tahun kepada 18 tahun. Dengan jumlah sekarang sahaja menyaksikan sebanyak empat juta belum mendaftar, inikan pula apabila kelayakan itu dikurangkan kepada 18 tahun.

Risikonya, kata SPR, jika dua perkara itu dilaksanakan, parti-parti pembangkang akhirnya akan menuduh SPR macam-macam.


Kata SPR bodohlah, desak Pengerusinya letak jawatan. Inikan bila empat atau lima orang tidak boleh mengundi, sudah lempar macam-macam tuduhan. Nanti kalau dikuatkuasakan pendaftaran automatik, tak tahu apa pula diburuk-burukkan SPR ini.


Ambiga juga menfitnah kononnya SPR tidak berbuat apa-apa dalam menangani isu rasuah semasa pilihan raya. Mungkin Ambiga tidak tahu atau buat-buat tak tahu bahawa SPR sentiasa menjalin kerjasama bestari dengan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) dalam membanteras rasuah pilihan raya dan Polis Diraja Malaysia (PDRM) pula untuk kes jenayah dan kekecohan ketika kempen.


“Jika tidak ada kemahiran tetapi kita tetap laksanakan, kemudian kita gagal dan malu sendiri. Apatah lagi sekarang ramai sangat peguam yang ‘pandai’. Jadi, kita kena bijaksana dalam soal ‘menggigit’ kerana sekarang yang ‘hitam boleh jadi putih’ dan ‘yang putih boleh jadi hitam’ apabila sesuatu kes rasuah disebut di mahkamah.


Tepat sekali kata Abd Aziz: “Macam kes Datuk Zaid Ibrahim bangkitkan dakwaan rasuah di Hulu Selangor, mahkamah pun tolak kes itu… jadi, kalau nak menggigit, Ambiga mesti pastikan gigitan itu tepat dan ada kesan,” katanya.


Sebenarnya rakyat yang berfikiran rasional perlu menolak demonstrasi bersih yang kotor dan jahat .


Kalau betul pilihanraya tidak adil masakan pembangkang boleh menang lapan daripada 16 pilihan raya kecil di negara ini sejak Mac 2008.




HAJI Z
KUALALUMPUR




Tiada ulasan:

Catat Ulasan